L’Hort de les Llengües

Mònica Macià i Núria Viladoms
Escola Sant Ignasi (Manresa)

Fa un parell d’anys es va posar en funcionament un hort a l’escola, i en aquests moments està molt consolidat. Aquest curs, aprofitant que l’eix transversal és l’hort i les classes tenen noms relacionats amb aquest tema, s’ha plantejat una activitat de sensibilització sobre la diversitat lingüística que implica tota la comunitat escolar en l’elaboració d’un hort de les llengües.
La proposta d’activitat consisteix a fer servir els noms de les classes (els tomàquets, les carabasses, la tarongina, la menta, les patates, els pèsols…) per cercar la riquesa lingüística de la nostra escola, tot construint un mural on quedi reflectida aquesta riquesa. La inauguració d’aquest mural ha servit per fer una festa en la qual s’han donat a conèixer totes les llengües que es parlen a l’escola.

Activitats a l’aula:
A partir d’aquest plantejament, s’inicien diferents tasques amb la col·laboració dels mestres, dels alumnes i de les famílies.
Per preparar el mural, cada classe escull una frase relacionada amb el seu nom (“amb el blat de moro fem crispetes”, “el romaní té un perfum molt fi”…) que cada família tradueix a les llengües que parla a casa. Els nens fan els dibuixos que configuraran el mural i hi afegim el nom de cada producte en totes les llengües recollides a cada grup.
Amb les frases fem unes pancartes que els nens presentaran durant l’acte d’inauguració de l’Hort de les Llengües.

Després, cada grup-classe s’aprèn la seva frase en un dels idiomes de l’aula.
A més a més, els alumnes de quart dissenyen el cartell de la inauguració de la festa i el reparteixen a les botigues del barri. Els alumnes de cinquè preparen un logotip identificatiu i els de sisè fan esbossos que serviran per fer el fons del mural.
Al mateix temps, els alumnes de l’aula d’acollida preparen dues activitats. En primer lloc creen codis QR que serveixen per etiquetar l’hort de l’escola i també per donar a conèixer el bloc que s’ha posat en marxa per documentar aquest projecte http://hortdelesllengues.blogspot.com. I en segon lloc preparen la seva participació a la festa que consistirà en presentar la intervenció que farà cada classe.

Festa d’inauguració:
Amb els dibuixos dels alumnes, els pares s’han encarregat de la composició del mural que s’ha imprès en una gran lona de quatre metres. La festa comença amb la participació d’una convidada molt especial, Nàdia Ghulam, coautora del llibre El secret del meu turbant, que ens explica els seus records d’infantesa i la importància que conèixer molts idiomes ha tingut en la seva vida. Juntament amb el regidor d’ensenyament i el director de l’escola descobreixen el mural.

Després, cada classe, amb la presentació dels alumnes de l’aula d’acollida, han anat dient la frase que s’havien après i han plantant en unes jardineres la pancarta que els representava. Aquesta activitat ens ha permès sentir a l’escola idiomes llunyans als nostres com el wòlof o el xinès i més propers com el portuguès o el caló. La llengua de signes també ha estat representada en aquesta festa amb l’actuació dels alumnes de P5.

La festa s’acaba cantant tots plegats la cançó “Adéu-adéu-siau” del Club Súper3, que diu adéu en molts idiomes, i que els nens van aprendre a l’aula de música.
I mentre els nens berenen, els pares són convidats a visitar l’hort de l’escola on s’ha preparat una activitat d’etiquetatge de les plantes de l’hort, en totes les llengües que les famílies puguin aportar.

Valoració:
Treballar la capacitat plurilingüe ha constituït el nucli del projecte. En un món on les distàncies cada vegada són més petites, saber-se moure en realitats multilingüístiques és una habilitat que convé desenvolupar. Hem constatat que sota el paraigua de la nostra llengua pròpia, el català, hi conviuen moltes altres llengües. Els alumnes han estat més conscients de les realitats personals dels seus companys i, a la vegada, han vist com és possible acostar-se a una llengua encara que no la coneguem.
D’altra banda, l’Hort de les Llengües ens ha permès treballar la vinculació afectiva de les famílies d’origen estranger amb el centre, els seus professionals i la resta de famílies. Mostrar interès per aprendre coses sobre les seves llengües ha estat una manera de reforçar els lligams i, en el cas d’algunes famílies, fins i tot ha millorat la comunicació amb els tutors.

El treball específic que han fet els nens de l’aula d’acollida els ha motivat i els ha ajudat a creure més en les seves pròpies possibilitats. Ha estat un reforç positiu davant dels seus companys.

Finalment, el projecte ha demanat la implicació de tota la comunitat educativa: tothom hi tenia una feina a fer i sense el compromís de tots no hauria estat possible tirar-ho endavant.
Som conscients que queda molta feina per fer, però estem segures que per totes les persones que han participat en aquest projecte ha estat una experiència d’obertura i enriquiment personal.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Número 03 - juny 2012 i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.