Apadrinament lector

Escola Catalunya (Navarcles)

L’apadrinament és un treball cooperatiu que ens ajuda a assolir els següents objectius:

  1. Millorar la competència lectora dels alumnes.
  2. Educar en la responsabilitat i el compromís.
  3. Gaudir de la lectura.
  4. Fomentar la convivència i la cooperació entre els cicles.

PERSONAL IMPLICAT:
Tutors: Consensuen els llistats de padrins i fillols, marquen les pautes de treball, acorden les activitats que es fan per nivells i preparen el recull de textos adients.
Comissió de biblioteca: Proposen activitats, faciliten materials, dissenyen el llibret de padrins i fillols i fan el recull de tot el material elaborat i de les propostes que vagin sortint.
Equip directiu: Faciliten la coordinació i assignació dels reforços de mestres i espais.

AGRUPACIONS:
Hem començat l’activitat aquest curs amb quatre nivells (deu grups classe). S’aparellen els alumnes de 1r, amb els de 4t i els alumnes de 2n amb els de 5è, tenint en compte els nivells lectors i els caràcters dels alumnes. Si convé es fa algun grupet d’un padrí i dos fillols o de dos padrins i un fillol. Si alguna parella no funciona, es canvia.

ORGANITZACIÓ I TEMPORALITZACIÓ:
Fem una sessió mensual d’una hora.
Per tal d’evitar l’excés de soroll utilitzem tres espais diferents cada dos grups.

METODOLOGIA I ACTIVITATS:
Padrins, fillols i tutors, dediquen una sessió de treball per a preparar les activitats. Durant la realització de les mateixes, els mestres observen el seu desenvolupament  i donen un cop de mà si fa falta.
A la primera sessió conjunta, els grans presenten l’activitat: Què és l’apadrinament. Quines normes bàsiques s’hauran de seguir… Es llegeixen els noms de les parelles i es fotografien junts. Es reuneixen i parlen tranquil·lament, per anar coneixent-se mútuament.  Amb el llibret preparat per l’ocasió, omplen el contracte i signen el compromís. Els petits llegeixen les normes i els grans observen si les entenen bé. Els padrins passen un conte en format Power, van llegint el text i fan preguntes als petits.

Durant la resta de sessions el gran acompanya el petit i llegeixen diferents tipus de textos: poemes, contes, textos de creació pròpia, revistes, etc.
Padrins i fillols tenen el seu espai de lectura i fan diverses activitats:

  • El gran llegeix primer com a model i l’alumne petit repeteix.
  • El petit llegeix i el gran l’ajuda,
  • El petit mostra al gran algun text de confecció pròpia.
  • Els padrins presenten contes en format Power en activitats conjuntes.
  • Es treballen lectures de teatre oral a partir de textos o fragments de textos, on la participació d’ambdós membres de la parella és important i significativa.
  • En acabar cada sessió els padrins tenen preparades unes preguntes de comprensió (literals, interpretatives, crítiques…) sobre la lectura i els petits han de llegir-les i trobar les solucions.

Si hi ha algun fillol amb necessitats específiques, s’adeqüen les activitats a les seves necessitats.
A la darrera sessió conjunta els components de la parella fan la valoració final del seu funcionament.

BIBLIOGRAFIA I RECURSOS:
Els materials utilitzats com a lectura a cada sessió els porten els alumnes.

  • Llibres de lectura de l’aula, llibres de literatura i de coneixements, recull de poesia i revistes.
  • Treballs fets pels alumnes.
  • Ordinadors, canó de video i contes en format power.
  • Fulls i material d’escriptura: llapis, maquinetes, i gomes.
  • Llibret amb: carnets, contractes, diplomes…

AVALUACIÓ:
Els resultats d’aquesta activitat són molt satisfactoris. Els alumnes esperen amb il·lusió el dia de l’apadrinament. Els padrins es responsabilitzen al màxim, preparen molt bé les sessions, i els fillols col·laboren amb molta atenció i esforç en el treball. Durant el desenvolupament de l’activitat els mestres han d’intervenir molt poc.
De cara al proper curs, pretenem augmentar el nombre de sessions.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Número 01 - juny 2011 i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.