Itineraris pel Bages Sud

Institut Castellet (Sant Vicenç de Castellet)

En el marc del Pla Educatiu d’Entorn del Bages Sud, l’Institut Castellet ha participat, conjuntament amb la resta de centres de primària i secundària de la zona, en una activitat de descoberta compartida de l’entorn que ha significat un pas més enllà respecte de la simple presa de contacte en què sovint acaben convertint-se les activitats d’intercanvi entre centres.

Hem partit, doncs, d’un veritable treball col·laboratiu entre el professorat i alumnat dels centres implicats, fonamentat en una preparació prèvia intensa que despertés interès i que no deixés marge a la improvisació, procurant generar motivació i complicitat entre l’alumnat. Per aconseguir-ho ha calgut aprofundir transversalment en les característiques de tots aquells elements paisatgístics i patrimonials que, com a culminació del treball a l’aula, acabaríem presentant sobre el terreny als companys del centre “convidat”. I això era imprescindible fer-ho des d’una perspectiva interpretativa, convertint els propis alumnes en els responsables de tot el procés comunicatiu i aconseguint que el paper dels professors durant els trajectes fos imperceptible.

Constituïts, per tant, en grup de treball, els centres del Bages Sud (escoles Sant Miquel de Castellgalí, Pompeu Fabra del Pont de Vilomara, Sant Pere i Sagrat Cor de Monistrol de Montserrat, Jaume Balmes de Castellbell i el Vilar, Sant Vicenç, Cal Soler i Mare de Déu del Roser de Sant Vicenç de Castellet; i els centres de secundària SES Bages Sud de Castellbell i el Vilar, i Mare de Déu del Roser i Institut Castellet de Sant Vicenç de Castellet) han estat treballant al llarg d’aquest curs en la preparació d’uns recorreguts pels respectius municipis amb l’objectiu de compartir-los amb un altre centre de la zona.

Els recorreguts s’han dissenyat i omplert de contingut a les aules, amb la implicació de diferents àrees i amb un enfocament didàctic múltiple. El resultat ha estat l’elaboració de setze recorreguts, la major part dels quals georeferenciats, i d’un material de treball perfectament transferible a cursos posteriors i obert a la utilització de qualsevol altre centre, encara que no hagi format part del grup de treball impulsor.

Des de l’Institut Castellet, en concret, hem participat en aquest grup de treball aportant-hi dos itineraris que discorren per zones muntanyoses del municipi de Sant Vicenç, un per Vallhonesta i un altre pel serrat de la Beguda. Els hem compartit com a centre “amfitrió” amb els altres dos centres de secundària de la zona i, alhora, hem actuat com a centre “convidat” en un itinerari preparat pel SES Bages Sud de Castellbell, que ens ha portat a conèixer espais emblemàtics del municipi veí, com el Vilar, el pont medieval o el meandre que traça el Llobregat als peus del castell de Castellbell.

L’itinerari per Vallhonesta, elaborat per un grup de 1r d’ESO, ha permès descobrir l’entorn d’aquesta zona rural de Sant Vicenç ―la seva història, els seu patrimoni i el medi natural― a partir d’un eix temàtic que ha estat el fenomen del bandolerisme, molt present en aquest sector durant els segles XVI i XVII. El treball fet a l’aula ha comptat amb la complicitat de les àrees de ciències naturals, llengua catalana, llengua castellana i educació física. L’itinerari pel serrat de la Beguda, preparat per un grup de 2n d’ESO, recorre la part occidental del municipi i ha permès descobrir l’encant encara intacte dels masos del clot del Tufau amb una ascensió al punt geogràficament privilegiat del Putxet, amb excel·lents panoràmiques sobre Montserrat. L’al·licient afegit de l’ús del GPS, i la inclusió de l’itinerari en el projecte geoCATing, proporcionen elements de motivació que han assegurat la motivació de l’alumnat i la qualitat pedagògica de l’activitat.

Enllaços

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Número 01 - juny 2011 i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.