Els grups interactius a la Muntanya del Drac

MATES MUNTANYA DRAC IMG_2867Des del curs 2010-11 l’escola Muntanya del Drac de Manresa s’ha convertit en una comunitat d’aprenentatge. D’algunes de les practiques d’èxit de les comunitats d’aprenentatge, us n’explicarem una que es duu a terme a dins de l’aula: els grups interactius. Els grups interactius són una pràctica basada en l’aprenentatge dialògic i suposa un canvi d’organització interna a l’aula. Consisteixen en dividir el grup-classe en 3 o 4 grups heterogenis. La durada de la sessió és de 90 minuts en els que cada grup d’alumnes haurà de fer tres o quatre activitats d’uns 20 minuts. Cada activitat ha de treballar un contingut diferent però d’una mateixa àrea. Per exemple en el cas de les matemàtiques es podrien treballar els continguts de càlcul, geometria i problemes. En cada grup d’alumnes hi ha d’haver un adult (mestres, voluntaris), per promoure la interacció entre els alumnes a fi que resolguin les activitats proposades de manera conjunta, s’ajudin entre ells i aprenguin els uns dels altres. Si pot ser possible el tutor del grup s’encarrega de la organització  de la classe, dinamitzant el treball de cada un dels grups que s’han format i de cada una de les persones voluntàries que donen suport als diversos grups. La primera tasca de preparació és competència del mestre o de la mestra del grup classe que ha preparar una activitat diferent per a cada petit grup. Aquesta activitat ha d’estar pensada per a que es pugui realitzar en el temps estipulat. Es preparen activitats de curta durada per tal que es pugui mantenir l’atenció i la motivació dels alumnes. La introducció de persones voluntàries a l’aula permet comptar amb una diversitat molt enriquidora de perfils que són diferents als dels mestres. La incorporació de més recursos humans a l’aula suposa un aprenentatge més individualitzat atenent que la ràtio d’alumnes per adult disminueix. També augmenta la quantitat de temps disponible per ajudar a cada alumne a aprendre. Cal destacar que el voluntariat s’ha de comprometre a assistir en les hores pactades així com a respectar les pautes donades pel tutor. El tipus d’interaccions que tenen lloc en els grups interactius suposen que es generi una millora de les relacions personals i de convivència a l’escola i per tant, al barri. Actualment, realitzem grups interactius a les àrees de llengua i matemàtiques a tota la primària. Aquesta activitat es valora molt positivament en tota la comunitat educativa (alumnes, famílies i mestres).

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Número 06 -maig 2014 i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *