Comenius a l’escola

Paquita, Carlos, Rosa i Núria
mestres de la comissió Comenius
Escola Doctor Ferrer (Artés)

L’objectiu dels projectes escolars Comenius és reforçar la dimensió europea de l’educació mitjançant la cooperació entre escoles de la Unió Europea.
En el nostre cas,  compartim projecte des de l’any passat amb una escola de cadascun d’aquests països: Eslovènia, Holanda, Letònia, Polònia i Portugal.
L’eix central del treball conjunt són els contes i llegendes que ens permeten d’una banda, conèixer i fer conèixer les activitats que es fan en el dia a dia  a les escoles i d’una altra banda, transmetre i rebre diferents mostres de cultura popular.

Així, des de Catalunya podem explicar el conte de la castanyera o la llegenda de Sant Jordi relacionant-los amb les celebracions típiques d’aquestes diades  i, des d’un altre país ens poden parlar del Sinterklaas, o de Warsaw Mermaid, per posar un exemple.
Paral.lelament, l’intercanvi de materials ens permet  valorar i revisar la pròpia cultura, fent-la arribar a llocs llunyans on fins el moment el nostre país era desconegut.

Una part important del projecte són les trobades entre ensenyants de les diferents escoles a cadascun dels països participants. Aquest fet ens acosta a d’altres sistemes educatius (amb diferències però també amb moltes semblances), i ens ajuda a descobrir i respectar la realitat social del país que es visita.
Fins ara, hem viatjat a les escoles de Przemsyl (Polònia), Laporje (Eslovènia), Montemor-ó-Novo (Portugal) i Cesis (Letònia). A la primavera visitarem l’escola holandesa (Nijkerk), i a finals de maig rebrem la visita dels professionals europeus a Artés.

La motivació per treballar en aquest projecte és molt gran tant entre els alumnes com entre el professorat. Mitjançant les activitats planejades, s’afavoreixen actituds com el respecte i la solidaritat. També s’aconsegueix dinamitzar la vida del centre i el treball en equip, a l’hora que es millora en l’ús de les TIC i en el reforç del treball interdisciplinari. La potenciació de l’anglès com a llengua vehicular  i  la consideració de l’alumnat com a ciutadà europeu són aspectes  molt importants.

Aquest és el segon projecte Comenius en el qual participem. Amb l’experiència adquirida, podem dir que aquest tipus de treballs permeten crear llaços d’unió entre mestres i alumnes de tot Europa, fins i tot més enllà dels estrictament professionals.
Els Comenius, doncs, són projectes que  predisposen a fer un canvi positiu en molts aspectes de la vida escolar i personal; són projectes, a la fi,  que deixen empremta.

Us convidem a visitar el blog conjunt elaborat per donar ressò al nostre treball. Podeu entrar a  http://onceineurope.blogspot.com.
Quan entreu, trobareu una pàgina principal on hi ha les últimes aportacions. Per conèixer el material compartit per cada país, cal clicar cadascuna de les banderes. Quan s’arriba al final de cada pàgina, s’ha de clicar Old Posts per veure les anteriors aportacions.

Fotografies:
A dalt, mestres de l’escola Dr. Ferrer a Montemor-ó-Novo (Portugal).
A mig article, una aula de Laporje (Eslovènia).
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Número 02 - febrer 2012 i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.