Oferir aprenentatges rellevants: la missió de l’escola actual

Toni Casserras
Assessor LIC i membre de l’Executive Council d’iEARN

El sistema escolar s’està jugant  la seva supervivència com a institució decisiva en la nostra societat  i , si vol justificar la quantitat ingent de recursos humans, econòmics i de gestió que hi dediquem,  ha de ser capaç d’oferir aprenentatges rellevants de debò  per als nostres alumnes.

Només ens serveix un sistema educatiu que els ajudi  a desenvolupar la seva capacitat comunicativa, per comprendre i entendre’s amb els altres  i així crear el seu propi coneixement i discurs, sense el qual ningú no existeix socialment.

Una escola amb un currículum que desenvolupi la seva capacitat crítica, per analitzar el món que l’envolta, prendre decisions i argumentar-les de forma consistent.

Un sistema educatiu que l’ajudi a créixer com a persona i en una societat cada cop més complexa.

Els nostres alumnes necessiten una escola que els ajudi a treballar en equip, cosa imprescindible per trobar una feina mitjanament digna i per estar en condicions de defensar els seus legítims interessos.

Finalment  una que estigui centrada en aprendre de la realitat, no dels discursos sobre al realitat, capaç de produir i aportar coneixement a la comunitat.

Si no avancem en aquestes cinc direccions, no ens estranyem que, farts d’una institució que  no els aporta cap sentit, els nostres alumnes indignats i carregats de raó, acampin als patis dels nostres centres per dir-nos que aquesta escola no els serveix i que nosaltres, professionals de l’educació no estem a l’alçada de les circumstàncies. Perquè ens agradi o no sentir-ho, que s’avanci cap aquí és només a les nostres mans; cap reforma educativa propera ni cap departament d’educació no ens hi durà pas.

Protagonistes dels canvis seran aqulles docents que, bo i sortejant les mil trampes burocràtiques, seran capaços de mantenir una actitud  oberta  i receptiva envers el que passa a dins i fora de l’aula, i compromesos amb la missió profunda de l’educació, es connectaran amb els seus companys que fan aquest mateix camí i  aprofitaran les increïbles possibilitats que ofereix la tecnologia en el país del món que segurament  té més recursos avançats d’aprenentatge disponibles ara mateix (projectes telemàtics, webquests, portals com Espurna…).

Tot està per fer i tot és possible, el millor i el pitjor és a les nostres mans!

Fotografies de Luis Serrano i Luana Fischer Ferreira, extretes del Banco de Imágenes y Sonidos de l’ITE.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Número 01 - juny 2011 i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.